Det tabubelagda (barnförbjudet innehåll)

Så här i tentaperioder faller det alltid någonting intressant över mig som gör det stört omöjligt att koncentrera sig på det väsentliga: att klara tentorna och någon gång få sin examen/behålla studiepengen och bostaden. Ibland är det en ung dam som får mina tankar att sväva iväg, denna gång heter hon Helen. Charlotte Roche har skrivit en mycket omdebatterad bok (tack Emelie för tipset!) som heter Våtmarker och som nu finns i svensk översättning. Boken handlar om 18åriga Helen som vi får träffa just som hon läggs in på sjukhus för en analfissur. Där i sjuksängen ligger hon och tänker tillbaka på sitt liv och berättar för oss om hur hon ser på världen. Till en början blir jag äcklad och nästa lite besviken. Helen beskriver sina hemorrojder utförligt och hur hon inte såg någon anledning i att ta bort dem utan istället tycker att de är ett bra test på om en kille ”menar allvar”. ”Om han gillar mig ska väl en sån där druvklase inte spela någon roll?” som hon uttrycker sig. Redan i meningen efter övergår äcklet i ett komiskt tillstånd då hon beskriver sin favorit sexposition ”fylld-med-nylle”, och så där pågår det ett tag med några fnissanfall från min sida när Helen beskriver sitt mycket aktiva och underliga sexliv.

 

Sen kommer inspirationen. Jag häpnar när jag kommer på mig själv med att bli inspirerad av Helens tokigheter, som min kära farmor skulle ha uttryckt det. Instinktivt tyckte jag att det va komiskt och korkat att torka av toalettsitsen på en offentlig toalett med sitt underliv, för att undersöka vilken effekt en rikare bakterieflora har på det samma. Helen gör det och inte bara för att hon är dum i huvudet som jag får intrycket av under de två första faserna i läsningen (äckeldelen och fnissdelen) utan för att hon är intresserad av att utforska sin kropp, och inte minst sin värld! Hon är en riktig vetenskapskvinna som går metodiskt tillväga, stället upp hypoteser och testar dem med experiment. Och hon smakar på allt, som den gamla tidens kemister: blod, slem, snor, spya. ”Så länge det är från min egen kropp kan det inte vara så farligt”. Helen ser också till att hon har en kompetent medarbetare i sin gynekolog som hon ständigt kollar med så att experimenten inte är farliga. Det är en mycket smart flicka.

 

Helen är 2000-talets Robinson Crusoe. Jag menar att hennes förhållningssätt är ett ideal även om aktiviteterna i sig kanske inte alltid är det. Hon gör precis tvärtemot vad alla säger till henne, för att hon vill testa och sen bygger hon sin värld utifrån det. Det kan vara dumt att uppfinna hjulet på nytt helat tiden och därför får du ju vara lite förnuftig när du testar dig fram i livet, och kanske ha en bra expert till hands. Jag ska ta ett väldigt tydligt exempel och nu blir det barnförbjudet på riktigt så känsliga läsare bör hoppa till nästa stycke. Helen hade ett längre förhållande med en man som menade att alla män får mycket häftigare orgasmer om hon sticker in ett finger i rumpan på dem och stimulerar prostatan samtidigt (kursiveringen är mitt vetenskapliga tillägg). Hur många män har testat det, eller vågar erkänna att de testa det? Om det nu beror på bögstigmat eller på att bajs är äckligt låter jag bero, det intressanta är att sex är en väldigt viktig del av många människors liv men ramarna för sexlivet är givna och där ingår inte manlig analsex. Du kanske kommer uppleva ditt livs häftigaste orgasm, du vet inte för än du har provat!

 

Nu kanske ni tror att jag har läst boken? Det har jag inte, inte hela i alla fall, jag har ju haft tentor att plugga till! Jag blev helt enkelt så inspirerad av Helens jag-gör-vad-jag-vill-så-det-så-mentalitet att jag skrev en recension på en bok jag inte läst, då den redan nu gett mig otroligt mycket, på ett väldigt underhållande sätt.

 

Charlotte Roche inspirerar till att undersöka det tabubelagda, just därför att det är tabubelagt. Tabut har lagts på av en kultur som jag har födds in i, inte valt att ingå i. Charlotte Roche är en dörröppnare, hon öppnar dörrar till möjligheter som jag inte visste fanns.

 

Läs Våtmarker, perfekt julklapp till alla kvinnor som män! Det tänker jag göra så fort de där tentorna är avklarade, eller kanske redan ikväll…

 

/Alexander


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0