Gratisreklam för en gratis produkt

Världens mest moderna medie är också världens mest spretiga. Bloggen låter vem som helst tycka vad som helst, men samtidigt kan vem som helst läsa och säga vad han eller hon tycker. Om det är något jag själv, som ganska nyfödd bloggare, har svårt att förstå, så är det varför så många använder detta yttrandefrihetens ultimata verktyg till navelskådning, meningslösa vardagsbetraktelser om brödbakning, samt - värst av allt - gratis produktplacering. Visst, är man tillräckligt attraktiv - tillräckligt 'it' - för branschen kanske man kan tjäna en hacka på att vara dess lakej, men först måste man fläka upp sig tillräckligt och visa sig villig att sudda ut gränsen mellan privat och offentlighet.

Jag brukar fråga mig själv hur mycket mer intressant och konstruktiv samhällsdebatten skulle vara om alla modebloggare, dagboksskrivare, klubbkids med flera skulle lyfta blicken och börja skriva om saker som verkligen betyder något. (Ja, konsumtion är kanske en viktig del i våra liv, men hur många spaltkilometer förtjänar den egentligen?)

Men nu ska jag genast säga emot mig själv och göra lite gratisreklam. Produktplacera. Göra en Viral. Men jag försvarar mig med att garantera att produkten jag gör reklam för är gratis för dig - än så länge.

Popduon Beat of Sweden hade en blygsam med fin releasefest ikväll. Musiken kan närmast beskrivas som electrojazz och låter som framtiden. Jag hoppas och tror att duons medlemmar Ozman och Aledh (likheten med min käre medbloggare Alex är kanske en slump...) fortsätter utveckla sin musik, för det kan bli något riktigt, riktigt bra. Jag hoppas också att de fortsätter vara independent. Att de distribuerar sin musik via alternativa kanaler, som de gör nu, via t.ex. MySpace, och ger sköna spelningar som den idag. Då kan jag tänka mig att produktplacera dem hur mycket som helst.

Och att bero på gratisreklam: Här är veckans Winnerbäck.
För dig - för att ibland finns det människor som tar en från botten till toppen.

/Mats

Kommentarer
Postat av: Alexander

Kan bara instämma i din rosning, Beat of Sweden är framtiden!

2010-02-22 @ 07:04:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0