Tacksamhet – till vem det än må beröra

Jag kom här om dagen på mig själv med att vara tacksam över en massa saker som har hänt och som finns i mitt liv.

 

- Jag har fantastiska vänner. En som fyllde år alldeles nyss och blev väldigt rörd över de ansträngningar vi hade gjort för att uppmärksamma honom. Det vi gav i energi, gav han tillbaka i kärlek. En annan som överöser mig med komplimanger och beundran. En tredje som bjuder med mig ut och gör att jag har en fantastisk kväll. En fjärde som analyserar och diskuterar världens och våra individuella problem med mig, som lyssnar på mig och anstränger sig för att förstå mina åsikter.

- Jag har lätt för mig i livet och har lyckats utnyttja det som livet kan ge mig.

- Jag är inte drabbad av någon sjukdom eller något handikapp som försämrar mina möjligheter till fysiska aktiviteter.

- Jag har mat på bordet varenda dag och hade turen att födas i ett land där jag kunde välja vilken utbildning jag ville ha och sen få betalt för att gå den.

- Jag har en avokadokärna som långsamt grott och nu med kraft spirar mot taket, den skänker mig glädje och livsglöd varenda gång jag tittar på dess gröna blad.

 

Jag kom på mig själv med att tro att min framtid kommer att bli ännu bättre. Rikare och fylld av glädjemoment. Och sen skämdes jag lite för att jag var så tacksam. Jag skämdes för att jag inte tänkte på att alla inte har det lika lätt, att jag inte kände medömkan och slogs för en bättre värld, utan satt och gottade mig i min rikedom. Jag har många gånger sagt att en av de viktigaste ingredienserna för att jag ska tycka om en människa är att denne har ett engagemang för att förändra orättvisor, om det så är att reagera när någon kompis blir behandlad illa eller att starta ett projekt för att utrota fattigdomen. Jag vidhåller denna viktiga ingrediens och lägger till: Visa tacksamhet för det du har och de människor du har runt om kring dig.

 

Det kanske är sunt förnuft, dessvärre tror jag att väldigt många fokuserar på allt det som är dåligt, på alla problem som finns. Nu är det slut med det! istället ska jag lösa problemen och samtidigt vara lycklig över det jag har, njuta av allt det som inte är problem, till och med se hur problem kan vändas till möjligheter!

 

Veckans tips är att göra en lista på alla saker du är tacksam över, tänk igenom dem varje dag, på morgonen eller innan du går och lägger dig. Du ska se att tankens kraft attraherar fler människor att vara tacksam över, mer rikedom och fler stunder att vara lycklig över.

 

/Alexander


Kommentarer
Postat av: Bodil

Klokt tänkt och en väg till ett bra liv. Vi är otroligt lyckligt lottade de flesta av oss och att ge det luft i form av tankekraft leder till ännu bättre liv.

Tack för alla fina bloggar.

2010-02-28 @ 11:12:02
Postat av: Sara

Heja! Så jäkla viktigt att fokusera rätt!

//S

2010-03-01 @ 14:09:59
Postat av: Mats

Litet filosofiskt inlägg bara: Att vara "lyckligt lottad" måste ju innebära att man står ut från mängden, att man har mer tur än majoriteten...



Kan verkligen "de flesta" vara lyckligt lottade då?

2010-03-04 @ 23:42:22
URL: http://entankeiveckan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0